Wednesday, May 26, 2010

TINGGALKAN MIC, SERTAI DHPP


Dzulfikar Mashoor HARAKAHDAILY
KUALA LUMPUR, 26 Mei: Timbalan Ketua Dewan Himpunan Penyokong PAS (DHPP) N. Balasubramaniam menyeru masyarakat India, khususnya ahli MIC supaya meninggalkan parti perkauman itu dan menyertai DHPP menyokong PAS.

Menurutnya, MIC kini sedang retak menanti belah akibat krisis kepimpinan dan dilihat sudah tiada masa depan, apatah lagi dengan penguasaan presidennya Datuk Seri S. Samy Vellu yang dilihat sudah tidak mampu meneraju MIC.

“Kalau Samy jadi Presiden 10 tahun lagi pun, apakah keuntungan untuk masyarakat India,” soal beliau.

Sesuai dengan selogan 'PAS untuk semua', PAS katanya mengormati semua kaum dan terbukti dengan penubuhan Kelab Penyokong PAS (KPP) yang kini sudah dinaik taraf kepada DHPP.

“Jika ada perselisihan, maka kami diminta merujuk terus pada Presiden (Tuan Guru Abdul Hadi Awang) dan pemimpin PAS akan laksana keadilan seperti yang Islam ajar,” jelas beliau lagi.

Katanya, Islam yang dibawa PAS tidak pernah meminggirkan hak mana-mana kaum malah disuruh menghormati serta membela semua kaum yang tertindas, seperti kaum minoriti India dan Cina.

Dalam perkembangan yang lain, beliau turut menempelak kenyataan Ketua Umno Bahagian Cheras, Datuk Syed Ali Alhabshee beberapa hari lalu, kononnya PAS terpaksa mengemis sokongan masyarakat bukan Islam dengan menubuhkan DHPP.

“Itu dia (Syed Ali) yang kata, kami sebenarnya berminat dengan perjuangan keadilan yang diajar dalam Islam, diperjuangkan oleh PAS selama ini.”

“Di kalangan kami yang berbangsa India kebanyakannya tidak berminat dengan MIC, Umno yang zalim pada kaum-kaum bukan Melayu pun kami tak minat,” tegas beliau.

Sehubungan itu, beliau menyeru masyarakat India yang kian muak dengan MIC untuk bersama dengan PAS ke arah masa depan yang lebih terbela.

No comments:

Post a Comment

Followers