Thursday, May 20, 2010

DUN KEDAH TIDAK DIBUBAR 22 MEI

Mohd Sabri Said

PERMATANG PAUH, 20 Mei: Pegawai Khas Menteri Besar Kedah, Hasan Abdul Razak menafikan perkhabaran kononnya Menteri Besar, Datuk Seri Azizan Abdul Razak akan membubarkan Dewan Undangan Negeri (Dun) pada 22 Mei ini.

Ini ekoran dakwaan kononnya kerajaan negeri semakin kurang mendapat sokongan apabila akan berlaku lagi Adun yang lompat parti.

Katanya, semua khabar angin itu berpunca daripada iri hati musuh Pakatan Rakyat yang tidak senang duduk kerana apa yang dilakukan oleh kepimpinan sekarang menyedarkan rakyat bahawa semasa pemerintahan Barisan Nasional (BN) dulu banyak berlaku penyelewengan, rasuah, penipu dan memperdaya rakyat.

Menurut beliau lagi, kenapa tiba-tiba isu itu timbul sedangkan PAS yang menguasai negeri itu mempunyai 16 kerusi, DAP (1) dan PKR (3) menjadikan semuanya 20 kerusi perlu tunduk kepada BN yang hanya ada 13 kerusi termasuk satu kerusi kosong di Dun Kota Seputeh.

"Buat apa nak bubar Dun kerana kita mempunyai kekuatan 20 kerusi manakala BN 13, beza tujuh kerusi dan dijika dicampur dengan 'katak' ia masih ketara.

“Itu belum ditolak satu kerusi kosong di Kota Seputeh, " jelasnya yang berceramah bersama Ketua Umum dan Setiausaha Agung PKR, Datuk Seri Anwar Ibrahim dan Saifudin Nasution Ismail di Kampung Pertama, Permatang Pauh malam semalam.

Katanya, Kerajaan Negeri Kedah bertuah kerana Menteri Besar berjaya meningkatkan tahap ekonomi daripada kuncup semasa era BN.

Tambahnya, anak syarikat kerajaan (GLC) yang dulunya tidak pernah memberikan kerajaan satu sen pun kini berjaya menyumbangkan RM30 juta tahun 2009.

Bukan itu sahaja, katanya malahan hasil balak turut meningkat sebanyak RM3.5 juta berbanding dulu sedangkan kerja-kerja menebang membabitkan keluasan yang sama.

"Dua contoh ini sudah cukup menggambarkan kecerdikan kita memerintah kerana selama ini rakyat ditipu hidup-hidup," terangnya di majlis anjuran PKR Permatang Pauh.

Hubunagn itu, rakyat Kedah diingatkan jangan tertipu dengan dakyah yang dimainkan oleh Umno dan BN kerana mereka tidak selesa menjadi pembangkang dan bermimpi untuk menerajui negeri itu semula pada plihan raya umum ke-13 nanti.

Beliau menambah, bagi menjamin keutuhan kerajaan negeri, semua organisasi parti, Majlis Ketua Kampung (MKK) dan sebagainya perlu memastikan ada perancangan dan melaksanakannya selaras dengan slogan 'Kedah Sejahtera'.

No comments:

Post a Comment

Followers