Thursday, November 7, 2013

PAS GESA SIASAT DALANG MYKAD PALSU PENDATANG

Muhammad Faizal, 07 Nov 2013
KUALA LUMPUR: PAS menggesa Kementerian Dalam Negeri (KDN) membuat siasatan khas bagi mengenal pasti dalang sebenar yang memberi kad pengenalan (MyKad) palsu kepada pendatang asing.

Ahli Parlimen Tumpat, Datuk Kamarudin Jaffar berkata, kes-kes penemuaan pegawai keselamatan yang disahkan mempunyai MyKad palsu adalah amat besar.

"Kita dilaporkan terdapat kes-kes pengawal keselamatan yang ditangkap dan disahkan memiliki IC palsu dan ia merupakan satu kes besar.

"Kita mendesak kerajaan di bawah KDN membuat suatu siasatan serta kajian khas bagi mendalami isu ini supaya ia tidak berterusan, selain itu juga kerajaan perlu menyiasat siapa dalan sebenar dalam memberi IC palsu," jelasnya kepada Harakahdaily ketika ditemui di lobi Parlimen.

Katanya lagi, sindiket itu telah terbukti menggugat kehidupan malah telah mengorban nyawa rakyat Malaysia.

"Ia tidak boleh dipandang ringan dan tidak boleh diselesaikan melalui proses pentadbiran biasa, membuat pemeriksaan syarikat keselamatan dan tangkap, sedangkan dalang sebenar kita tidak tahu siapa. Mereka tidak perlu dilindungi.

"Sindiket ini telah menyebabkan beberapa nyawa terkorban malah institut kewangan kita turut berada dalam keadaan terancam," sambung beliau yang juga AJK PAS Pusat.

Kamarudin yang turut meminta kerajaan mewujudkan satu tribunal khas untuk melihat dengan lebih mendalam supaya kes itu dapat diselesaikan dengan seberapa segera.

Katanya lagi, kerajaan perlu melibatkan pihak-pihak luar kementerian dalam memberi pandangan.

No comments:

Post a Comment

Followers