Saturday, August 23, 2014

PENGIKTIRAFAN BESAR ULAMA DUNIA KEPADA PAS

SALMAH MAT HUSAIN | .
KOTA BHARU: PAS menyifatkan pengiktirafan ulama dunia terhadap Presiden PAS Datuk Seri Tuan Guru Abdul Hadi Awang sebagai Naib Ketua Kesatuan Ulama Sedunia, sebagai pengiktirafan besar untuk perjuangan Islam parti itu.

Pemangku Ketua Dewan Ulamak PAS Pusat, Ustaz Datuk Ahmad Yakob, berkata perlantikan itu juga sebagai pengiktirafan yang jelas kepada parti Islam di negara ini.

Beliau berkata demikian ketika berucap merasmikan Muktamar Dewan Muslimat PAS Negeri Kelantan ke-41 di sini hari ini.

“Kita begitu berbangga apabila Tuan Guru Presiden kita dilantik sebagai orang kedua tertinggi dalam kesatuan ulama dunia,” ujarnya.

Menurutnya, untuk itu beliau menyeru seluruh anggota parti seluruh negara khususnya muslimat mempergiatkan lagi gerak kerja parti ke arah yang lebih baik bagi mencerminkan perjuangan parti itu kepada masyarakat.

Dewan Muslimat PAS Malaysia juga turut mengucapkan tahniah di atas pengiktirafan itu.

Ketuanya, Siti Zailah Mohd Yusof, berkata apabila Tuan Guru Presiden dilantik Naib Ketua Ulama Sedunia di bawah Sheikh Dr Yusof Qardhawi, ianya memperlihatkan bukan sahaja pengiktirafan terhadap Tuan Guru, sebaliknya juga kepada PAS.

“Ia suatu pengiktirafan yang begitu tinggi terhadap perjuangan PAS di peringkat dunia,” katanya ketika ditemui hari ini.

Sehubungan itu, Zailah yang juga Ketua Dewan Muslimat PAS negeri, berkata semoga tidak ada lagi pihak yang tidak puas hati serta mengkritik pimpinan Tuan Guru dalam parti.

“Ketika dunia mengiktiraf, kita anggota parti sendiri dan rakyat Malysia mengkritik serta masih mengeluarkan suara yang tidak berpuas hati, ianya amat tidak wajar sekali,” ujarnya.

Sehubungan itu, masyarakat seluruh dunia diminta jangan memperlekehkan perjuangan Islam apa lagi setelah pengiktirafan itu diberikan di peringkat dunia.

Jelasnya tidak ada ulama dalam Umno atau mana-mana aktivis di negara ini setakat ini dianugerahkan kedudukan yang begitu tinggi selepas Pengerusinya, Dr Yusof Al-Qhardhawi.

Dua lagi yang turut dilantik sebagai naib ketua bersama Tuan Guru Abdul Hadi adalah Syeikh Raisuni dari Maghribi dan Syeikh Ahmed Al-Khalily Mufti Kesultanan Oman.

Pelantikan mereka dipersetujui oleh ulama dunia yang bersidang di Turki, semalam.

Sementara Presiden Sekretariat Ulama Rantau Asia (Shura), Ustaz Abdul Ghani Samsudin dipilih salah seorang daripada 20 ahli jawatankuasa kesatuan itu. - HARAKAHDAILY 23/8/2014

No comments:

Post a Comment

Followers