Tuesday, June 8, 2010

NKRA BELUM MAMPU SELESAI ISU UTAMA RAKYAT


Hazayani Zakaria HARAKAHDAILY
KUALA LUMPUR, 7 Jun: Naib Presiden PAS, Salahudin Ayub mendakwa Bidang Keberhasilan Utama Nasional (NKRA) yang diperkenalkan kerajaan belum mampu menyelesaikan isu-isu penting yang melibatkan kebajikan rakyat di negara ini.

Ahli Parlimen Kubang Kerian itu sewaktu mengemukakan soalan tambahan dalam sesi soal jawab lisan di Dewan Rakyat hari ini memberi contoh dua isu utama yang masih menjadi masalah utama iaitu pendidikan dan pengangkutan awam.

"Isu pengangkutan awam masih menjadi masalah utama di negara ini. Dalam isu pendidikan, adakah Yang Berhormat sedar hari ini PIBG di sekolah-sekolah yang sepatutnya membincangkan isu bagaimana mahu menaiktarafkan guru, murid-murid dan mutu pendidikan terpaksa membincangkan bil elektrik dan air di sekolah. Ini sepatutnya tak berlaku kalau kita bercakap soal NKRA," katanya.

Beliau juga berkata, tidak cukup sekadar kerajaan membentangkan jawapan yang panjang lebar di Parlimen tanpa turun ke lapangan untuk mengambil tindakan bagi memastikan kebajikan rakyat terbela.

"Adakah kedua-dua isu yang saya bawa pada pagi ini di luar pengetahuan menteri dan saya mengharapkan supaya perkara ini mendapat satu perhatian daripada pihak kerajaan dan bukan hanya jawapan-jawapan yang panjang lebar yang semacam teori yang kita bincangkan namun di luar sana realitinya masih lagi rakyat mengharapkan yang terbaik," katanya.

Sebelum itu, wakil Arau, Datuk Ismail Kasim meminta Perdana Menteri menyatakan sejauh manakah pencapaian NKRA sejak ianya diperkenalkan Perdana Menteri dan apakah tahap pencapaian kakitangan kerajaan dalam mendukung NKRA itu.

Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Tan Sri Dr Koh Tsu Koon dalam jawapannya memberitahu kerajaan amat menitikberatkan soal NKRA.

No comments:

Post a Comment

Followers